به وبلاگ گزارش و بررسی و تحلیل سهام بورس اوراق بهادار ایران خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
آموزش مقدماتی بورس
مراحل ورود به بورس
مباحث اولیه
حقوق صاحبان سهام
اصطلاحات بورس
اصطلاحات بازار سرمایه
توصیه های بازار به سهامداران
گره معاملاتی چیست ؟
موج سواری در بورس
آشنایی با شرکتها
سهامداران چه حقوق وتعهداتي دارند؟
انواع معاملات (انفرادي- گروهي) ا
مفهوم P/E چيست؟
شاخص كل و بازده پرتفوي
اصول سرمايه گذاري بلند مدت
10 نكته كه هر سهامداري بايد بداند
تفاوت افزايش سرمايه از ....
تحليل شركت‌هاي سرمايه‌گذاري
حمايت و مقاومت(بخش اول)
حمايت و مقاومت(بخش دوم)
مفهوم حق تقدم سهام
سفارش خريد و فروش و انواع آن
كارمزد معاملات و ساير كسورات
نحوه سرمايه گذاري در سبدهاي سهام
تحلیل تکنیکی چیست ؟
روش تكنيكال و مزايا و معايب آن
حجم معاملات و تاثير آن در تحليل تكنيكال
11 توصيه براي موفقيت در بازار سهام
ميانگين متحرك(Moving Average)
نحوه محاسبه شاخص
معرفی سبد سهام
شایعات بازار
شايعات زير خاكي مخصوص اعضا
اخبار بازار سرمایه
آرشیو اخبار
اخبار بورس
اخبار مجامع شركتها
دانلود نرم افزار
نرم افزار تامبو
نرم افزار سبد سهام
دانلود کتاب
بررسي و تحليل شركتها
تحليل بنيادي شركتها
تحليل تكنيكال شركتها
نگاه فني به شركتها
سبد سهام مخصوص اعضاي ويژه
بررسي و تحليل سبد سهام اعضاي سايت
صندوق ويژه حمايت از سهامداران
درباره صندوق
موجودي نقدي صندوق
ثبت درخواست سهامدار
سبد استراتژيك مشتركين سايت
صفحه ويژه مشتركين طرح طلايي
مشتركين هفته اول
مشتركين هفته دوم
سبد مشتركين هفته سوم
تحليلهاي تكنيكال اعضاي سايت
چه استراتژي ي در بازار داشته باشيم
پيش بيني بازار بورس
شايعات ارسالي اعضاي سايت
اضافات

ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 12
بازدید کل : 603260
تعداد مطالب : 143
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

اخبار 31 خرداد ماه 90
 
بلاتكليفي سهامداران پست بانك در برگزاري مجمع سالانه

خبرگزاري فارس: برگزاري مجمع سالانه پست بانك در تير ماه در شرايطي كه به گفته مديرعامل آن هنوز مشكلات سال گذشته اين شركت مشمول اصل 44 حل نشده است، در هاله ايي از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، حاشيه ها و مسائل مديريتي شركت مشمول اصل 44 پست بانك سال گذشته با موضع گيري هاي دو وزير اقتصاد و ارتباطات و جابجايي پر حرف و حديث مديرعامل آن به اوج رسيد، اين حواشي در سال جاري هم نه تنها بر طرف نشده،بلكه ادامه دار شده و به رغم گذشت سه ماه از سال و لزوم برگزاري مجمع سالانه هنوز آينده مديريتي، افزايش سرمايه و همچنين تقسيم سود در هاله اي از ابهام قرار دارد.

مجمع سالانه پست بانك برگزار مي شود؟

براساس اين گزارش، اين شركت در شرايطي بعد از افت 17 درصدي قيمت هر سهم در سه ماه اخير اين روزها با صف خريد سهام روبرو شده كه به دليل برخورداري از سال مالي 29 اسفند، طبق قانون تجارت بايد حداكثر تا پايان تيرماه مجمع سالانه اي را برگزار كند تا ضمن تصويب صورت هاي مالي سال 89 در خصوص تقسيم سود،در ساير موارد تصميم گيري شود اما به دليل عدم حل و فصل مديريت و هئيت مديره آن كه مورد اختلاف شديد بين دو وزارتخانه اقتصاد و ارتباطات است، برگزاري يا عدم برگزاري اين مجمع كه براي سهامداران حقيقي داراي اهميت است، نامعلوم است.

پيگيري هاي بي جواب مديرعامل

در اين رابطه حسن محبيان عراقي كه اداره ثبت شركت‌ها و سازمان بورس هنوز اقدام به ثبت رسيدن رسمي مديريت وي نكرده‌اند، در جديدترين گفت وگو با فارس اظهار داشت: همانطور كه قبلا " اعلام كردم تا زماني كه مجمع پست بانك برگزار نشود، همين وضعيت ادامه دارد، بنابراين نمي توان از برگزاري مجمع سالانه پست بانك حرفي زد.
وي در برابر اين سئوال كه آيا براي برگزاري مجمع پيگيري هاي لازم را انجام داده يا خير و به چه نتيجه ايي رسيده، پاسخ داد: بله از طريق ارسال چند نامه به وزارت اقتصاد درخواست برگزاري مجمع شده اما تاكنون جوابي نگرفته ايم.
محبيان عراقي افزود: ما هم به مانند سهامداران منتظريم تا با برگزاري مجمعي همه مسائل پست بانك حل شود اما تابه الان كه نتيجه اي حاصل نشده است .به همين دليل تكليف برگزاري مجمع سالانه هم معلوم نيست.

چند احتمال بعيد براي برگزاري مجمع سالانه


به گزارش فارس، اين درحالي است كه طبق اصلاحيه قانون تجارت كه براي برخي اشخاص تكاليفي تعيين كرده ، در صورتي كه هيئت مديره شركت سهامي عامي نتواند و يا نخواهد اقدام به برگزاري مجمع و دعوت از سهامداران كند، دارندگان يك پنجم سهام يعني مالكان 20 درصد سهام و يا بازرس قانوني شركت با رعايت تشريفات مي توانند به دعوت از سهامداران براي برگزاري مجمع مبادرت ورزند،اما با توجه به عرضه كمتر از 10 درصد سهام پست بانك ، در اختيار بودن مستقيم و غير مستقيم ( ز طريق سهام عدالت) حدود 85 درصد سهام توسط دولت و عزل هيئت مديره قبلي پست بانك توسط وزير ارتباطات (كه مغاير با قانون اصل 44 اعلام شده) احتمال اينكه مجمع سالانه اي با دعوت از 20 درصد سهامداران پست بانك برگزار شود بسيار اندك است چرا كه اگر چنين قصدي در پيش بود ، سهامداران عمده آن تا كنون مي توانستند اقدام به برگزاري مجمع فوق العاده براي تصميم گيري در مورد افزايش سرمايه از 56 به 400 ميليارد تومان كنند كه چنين كاري را نخواستند و يا نتوانستند انجام دهند.
از طرف ديگر حسابرس و بازرس قانوني پست بانك هم در حالي سازمان حسابرسي است كه با توجه به مخالفت سال گذشته اين سازمان با تغيير مديريت اين شركت و چسبندگي سازمان حسابرسي به وزارت اقتصاد، مسلم است كه اين سازمان تا حل مناغشه راس هرم، قدمي بر نخواهد برداشت.
در اين صورت فقط مي توان به تصميم سازمان بورس و اوراق بهادار چشم دوخت كه به اعتبار ثبت سهام پست بانك نزد اين سازمان، مي تواند اقدام به برگزاري مجمع كند كه اين احتمال هم بسيار ضعيف است.
بنابراين در شرايطي احتمال برگزاري مجمع سالانه پست بانك در تيرماه بعيد به نظر مي رسد كه در قانون تجارت براي چنين موردي تعيين تكليف نشده و فقط براي اشخاص ثالث جريمه و مجازاتي در نظر گرفته است.

سهامداران حقيقي؛ قرباني تصميمات

با اين اوصاف، مسئولان سازمان خصوصي سازي هم در شرايطي خبر از عرضه 49 درصد سهام پست بانك در سال جاري داده اند كه در صورت عدم برگزاري مجمع سالانه ، تنها اين سهامداران حقيقي خواهند بودكه قرباني تصميمات به عمل آمده يا عدم تصميم گيري روشن مسئولان خواهند بود. سهامداراني كه برخي از آنها به دليل خريد سهام پست بانك به قيمت هاي بيش از هزار تومان سال گذشته، تاكنون شاهد ازدست رفتن حداقل 10 و حداكثر 35 درصدي سرمايه هاي خود شده اند.
اين درحالي است كه هنوز اولتيماتوم بانك مركزي مبني بر لزوم رعايت حداقل سرمايه 400 ميليارد توماني پست بانك ، تكليف هيئت مديره و مديرعامل ، برگزاري مجمع فوق العاده ، عرضه يا عدم عرضه باقي سهام و ديگر موارد روشن نشده است.

 



روزهاي پاياني نبرد خرس ها و گاوها در بازار سهام

خبرگزاري فارس: در روزهاي اخير پديده جديدي نظر فعالان بازار سهام را به خود جلب كرده كه همانا پايداري لرزان بازار است.

بدين صورت كه به محض تمايل بازار به رشد قيمت، برخي سهام و تشكيل صفهاي خريد به سرعت با عرضه هاي سنگين مواجه مي شود و در مقابل نيز با كاهش قيمت سهام، بلافاصله خريداران وارد عمل مي شوند و جلوي تشكيل صفهاي فروش سنگين را مي گيرند.
اگر در كنار شرايط فوق به حجم معاملات بازار نيز نگاهي داشته باشيم، به نظر مي رسد در بازه كوتاه مدتي پيش رو خرس هاي فروشنده و گاوهاي خريدار بازار كم كم به روزهاي پاياني نبرد خود نزديك مي شوند. اكثر فعالان بازار در اين زمان انتظار دارند كه با متعادل شدن بازارهاي موازي (بازار هاي ارز و طلا) و بازگشت قسمتي از سرمايه ها به بازار سهام، طي تابستان رونقي نسبي بر بازار حاكم باشد و ركود دوماهه گذشته جبران شود. اگر اين موضوع را در كنار تبليغات مستقيم و غيرمستقيم رسانه ها ( از جمله پخش خبرهاي مثبت از بورس در صدر اخبار ساعت 14 شبكه يك سيما) مورد بررسي قرار دهيم مي توان اين نظريه را منطقي تر دانست و خروج تدريجي خرس هاي فروشنده را از بازار انتظار داشت.
هچنين اگر به روند عرضه اوراق صكوك اجاره بانك سامان در روز شنبه اين هفته توجه داشته باشيم كه در كمتر از پنج دقيقه كل مبلغ 100 ميليارد توماني اوراق به فروش رسيد؛ متوجه مي شويم كه حجم قابل توجهي از منابع در موقعيت هاي كم ريسك و كم بازده پارك شده اند،بنابراين اين امكان وجود دارد در صورتي كه در بازار رايحه كسب سود كوتاه مدت (حتي شايد در حد 15 درصد) به مشام برسد به سرعت منابع پارك شده، وارد بازار شوند و موج جديدي را در بازار سرمايه بيافرينند،البته اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه پيش بيني اكثر كارشناسان بر اين مبناست كه اين بار بر خلاف فروردين ماه كه كل بازار جهش كرد، فقط بخشي از بازار رشد خواهد كرد. براي شناسايي سهام اين بخش از يك سو بايد به رفتار سهم ها در ماه هاي گذشته و از سوي ديگر به ظرفيت هاي دروني شركت ها توجه كرد.
عمده شركتهاي بورس از لحاظ تغييرات قيمتي در فصل بهار، به دو دسته قابل تقسيم هستند:
نخست؛گروهي كه به دلايل مختلف از جمله ضعف بنيادين و يا ساير عوامل، كاهش قيمت قابل ملاحظه اي داشته اند. اين گروه در رشد احتمالي بازار بخشي از كاهش قيمت خود را جبران خواهند كرد اما به قله هاي قيمتي قبلي نخواهند رسيد.
دوم يا گروه ديگر سهامي هستند كه عليرغم حاكم بودن جو نامناسب بر بازار سهام، به دليل خبرهاي خوبي كه از آنها به گوش مي رسيد، توانستند قيمت خود را در بازار حفظ كنند و يا كاهش قابل ملاحظه اي نداشته باشند. به قول فعالان بازار در اين شرايط بازار، سهامي كه از اصل و نسب مناسبي برخوردار هستند خودنمايي كرده و بايد منتظر رشد آنها در آينده نزديك بود.
بنابراين پيشنهاد مي شود كه بخشي از پرتفوي به سوي سهام گروه اول و بخش بزرگتري از آن به سوي گروه دوم سوق پيدا كند، همچنين با توجه به اينكه امسال بازار با تلاطم هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي زيادي مواجه شده بهتر است مديران پرتفوي ابتدا استراتژي سودسازي خود را در بازار مشخص سازند و از تكيه بيش از حد به نوسانات بازار پرهيز كنند و سپس وقت بيشتري را نيز صرف يافتن سهام پرازظرفيت پتانسيل كنند؛ چرا كه پيش بيني غالب بر اين است كه بازار امسال بازاري چند سهمي است، يعني رشد بازار متكي بر سهام چند شركت مشخص خواهد بود و از رشد عمومي بازار كه معمولا ناشي از رشد نسبت " " بر "اي " سهام است خبري نباشد.
جمع بندي اينكه بعد از دو سال سوددهي بي امان بورس (كه بازدهي هاي خيره كننده به دنبال داشته) در سال جاري خبري از سودهاي نجومي و آني نخواهد بود و پيش بيني اغلب كارشناسان بازار حصول سودي معقول و در محدوده 30 تا 40 درصد سالانه است.
همچنين در سال جاري افرادي كه به طمع سوددهي بيشتر وارد فضاي سوداگري در بازار شوند، ممكن است با تغييرات مداوم در پرتفوي خود و ايجاد هزينه معاملات با ريسك كاهش بازدهي خود مواجه شوند. لذا يكي از اولويت هاي كاري مديران پرتفوي در سال جاري بايد تدوين استراتژي تعيين تركيب پرتفوي باشد تا بتوانند بر مبناي آن از خريد و فروش هاي بي رويه در بازار اجتناب كنند.

 



بلوك 35 درصدي سپيد جام توس خريدار نداشت

خبرگزاري فارس: ناظر بازار فرابورس از عدم فروش بلوك 35 درصدي شركت سپيد جام توس به قيمت هر سهم 312 ريال به دليل عدم متقاضي براي خريد خبر داد.

امير هاموني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي فارس در خصوص نتيجه عرضه سهام سپيد جام توس اظهار داشت: امروز 35 درصد از سهام اين شركت در فرابورس عرضه شد ولي به دليل عدم متقاضي براي خريد به فروش نرسيد.
وي افزود: قيمت هر سهم اين بلوك كه از سوي سازمان خصوصي سازي به نمايندگي از سازمان گسترش عرضه شد، 312 ريال به ارزش كل اين بلوك 35 درصدي 51 ميليارد ريال است.
ناظر بازار فرابورس در خصوص عرضه باشگاه راه‌آهن كه چندي پيش قرار بود عرضه شود ولي به تأخير افتاد، گفت: اطلاعيه عرضه نخستين باشگاه ورزشي از سوي سازمان خصوص سازي اعلام شده و بر آن اساس قرار است در 20 تير ماه عرضه شود ولي ممكن است تاريخ عرضه تغيير كند.



افزايش 300 درصدي پيش بيني سود هر سهم قندشاهرود

خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت كوچك قند شاهرود از برنامه فروش دفتر مركزي و افزايش 35 تومان به سود 11 توماني هر سهم اين شركت خبر داد كه در اين صورت بيش از 300 درصد به پيش بيني سود هر سهم آن اضافه مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس ، شركت قند شاهرود در حالي با سرمايه 2.8 ميليارد توماني به ازاي هر سهم 117 ريال سود پيش بيني كرده كه محمد ابطحي با ارسال نامه شفاف سازي به سازمان بورس در 25 خرداد ماه اعلام كرد اين شركت طبق مصوبه هيئت مديره برنامه فروش دفتر مركزي (واقع در ميدان آرژانتين تهران) دارد كه اين اقدام حدود 35 تومان بر روي EPS تاثير خواهد گذاشت كه به محض فروش اين دفتر مراتب كتبا " به سازمان بورس اعلام خواهد شد.
براساس اين گزارش، در حالي با تحقق اين اقدام سود هر سهم اين شركت بيش از 300 درصد افزايش خواهد يافت كه تاريخ نامه ارسالي شركت به سايت كدال 25 خرداد و متن منتشر شده در 12 دقيقه بامداد روز گذشته 30 خرداد است.

به گفته يكي از كارشناسان نظارت بر ناشران بورسي اين تاخير به دليل لزوم دريافت اطلاعات دقيق تر از سوي شركت قند شاهرود بود اما درپي عدم ارايه آن تصميم گرفته شد اين نامه در روزگذشته منتشر شود.
به گزارش فارس، بررسي ها نشان مي دهد با اين نامه سهام اين شركت كوچك بورسي در روزگذشته حدود 14 درصد بازدهي در روز گذشته به همراه داشت.



زمان و مكان مجامع سالانه و فوق العاده 7 شركت بورسي

خبرگزاري فارس: 7 شركت بورسي ديگر زمان و مكان مجامع سالانه و فوق العاده خود را اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، با پايان خردادماه و باقي ماندن فرصت يك‌ماهه براي برگزاري مجمع سالانه شركت هاي داراي سال مالي 29 اسفند 89 يعني حداكثر تا تيرماه، 7 شركت ديگر زمان و مكان مجامع سالانه و فوق العاده خود را اعلام كردند.
براين اساس،مجمع ساليانه لوله و ماشين سازي ايران ساعت 15 فردا چهارشنبه اول تير درمحل سالن همايش پويش موسسه مطالعات بهره وري و منابع انساني واقع در شيخ بهابي جنوبي،خيابان ايرانشناسي، شهرك والفجر، خيابان نهم، مجمع سالانه و فوق العاده (تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه ) سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران ساعت 10 و 12 روزدوشنبه مورخ 13 تيرماه درمحل تهران، خيابان خالد اسلامبولي، سينما كانون،مجامع سالانه و فوق العاده (تطبق اساسنامه شركت با نمونه اساسنامه سازمان بورس ) گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو در ساعات 14 و 30 و 16 و 30 روز شنبه مورخ 11 تير در هتل پارسيان اوين، مجمع سالانه كاربراتور ايران ساعت15 روز چهارشنبه مورخ 29 تيرماه درمحل شهر صنعتي البرز قزوين دو مجمع سالانه و فوق العاده دارويي لقمان در ساعت هاي 10 و 11 و 30 دقيقه 12 تير در محل شركت به آدرس كيلومتر10جاده مخصوص كرج ، مجمع سالانه فرآورده هاي نسوز آذر ساعت 10 روز دوشنبه مورخ 13 تيرماه در سالن اجتماعات خانه كارگر اصفهان و مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده ليزينگ خودرو غدير با دستور جلسه تصويب صورت‌هاي مالي منتهي به 30 آذر 90 در ساعت 9 روز يكشنبه 5 تير در سالن اجتماعات ساپكو برگزار خواهد شد.



مجمع سالانه رايان سايپا 5 تير برگزار نمي شود

خبرگزاري فارس: مجمع سالانه 5 تير شركت رايان سايپا به زمان ديگري موكول شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، در حالي پيش از اين زمان برگزاري مجمع عمومي سالانه شركت رايان سايپا براي سال مالي منتهي به 29 اسفند گذشته ساعت 16 روز يكشنبه مورخ 5 تيرماه اعلام شده بود كه اين شركت اعلام كرد مجمع سالانه در تاريخ مذكور برگزار نمي شود و تصميم گيري در خصوص دستور جلسات مربوطه به مجامع بعدي كه تاريخ آن متعاقباً اعلام مي شود موكول شده است.


 

یک منبع آگاه در شرکت صنعتی دریایی ایران :

تلاش برای افزایش سرمایه قبل از مجمع عمومی عادی 89

شرکت صنعتی دریایی ایران با ارایه گزارش های تأیید شده حسابرس قانونی برای افزایش سرمایه شرکت به سازمان بورس منتظر دریافت مجوز از سوی این سازمان است.

یک منبع آگاه از وضعیت شرکت صنعتی دریایی ایران با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز گفت : منابع مالی لازم برای افزایش سرمایه از محل های مختلفی تأمین خواهد شد و تصمیم سهامدار عمده نیز در این امر اهمیت دارد . چرا که امکان دارد سهامدار عمده بخواهد تأمین مالی بخشی از این افزایش سرمایه را بر عهده بگیرد.

 

وی در خصوص زمان اعلام رسمی افزایش سرمایه اظهار داشت : تلاش شرکت بر این است که قبل از برگزاری مجمع عادی سالیانه ، با برگزاری مجمعی فوق العاده این بحث را مطرح کند ، اما تمامی این موارد به ارایه مجوز سازمان بورس اوراق بهادار در رابطه با افزایش سرمایه بستگی دارد .

 

به گفته این منبع آگاه موضوع استمهال بدهی های شرکت هنوز حل نشده و نتیجه قطعی که بتوان آن را اعلام کرد ، وجود ندارد ، اما شرکت در حال پیگیری این موضوع است .

 

وی در پایان سخنان خود با اشاره به مشخص نشدن حضور "خصدرا" در اجرای پروژه پل خلیج فارس تصریح کرد : پروژه پل خلیج فارس هنوز در مرحله تأمین منابع مالی لازم است و پس از این مرحله روی تقسیم کار اجرایی و حضور شرکت در اجرای آن تصمیم گیری خواهد شد .

 

افزون بر این شرکت در نظر دارد در پروژه هایی در زمینه نفت و گاز نیز حضور یابد که این پروژه ها هم اکنون در حال بررسی است .

 

شایان ذکر است که در روز جاری در نماد "خصدرا" شاهد روند مثبت و تشکیل صف خرید میلیونی هستیم .


 

کارمند امور سهام شرکت نورد و لوله اهواز :
هیأت مدیره پس از اخراج از بورس برنامه ورود به فرابورس را دارد
 
شرکت نورد و لوله اهواز به دلیل آنکه مشمول ماده 141 قانون تجارت شده و با زیان انباشته مواجه است ، از تاریخ 88.03.19 از لیست شرکت های پذیرفته شده در بورس خارج شده است .

مقامی زاده ، کارمند امور سهام شرکت نورد و لوله اهواز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : به دلیل آنکه شرکت با زیان انباشته مواجه شد و میزان این زیان بیشتر از سرمایه شرکت بود ، از بورس اخراج شده است .

 

وی در خصوص اینکه با توجه به توقف معاملاتی نماد ، تکلیف سهامداران شرکت و سرمایه بلوکه شده آنها چیست ، گفت : هیأت مدیره در نظر دارد با پذیرش در فرابورس ، انجام معاملات سهام "فاهواز" را امکان پذیر کند . در نتیجه اقدام به ارایه گزارش های لازم و درخواست پذیرش به فرابورس کرده است.

 

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد : امیدواریم امکان انجام معاملات در سال جاری در فرابورس فراهم شود و تحقق این امر بستگی به اعلام نظر هیأت پذیرش سازمان بورس دارد .

 


 

[+] نوشته شده توسط ستار در سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:اخبار 31 خرداد ماه ,, در ساعت 21:33 | |
اخبار روزانه بورس اوراق بهادار


 

[+] نوشته شده توسط ستار در سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:, در ساعت 21:9 | |
شاخص های بورس صعود کردند

در آخرین روز بهار؛
شاخص های بورس صعود کردند

ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط ستار در سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:اخبار بورس ,, در ساعت 20:42 | |
نحوه محاسبه شاخص

نحوه محاسبه شاخص ......

 


شاخص کل قیمت(TEPIX)

 (Tehran Exchange Price Index)

 

 

 

 بورس اوراق بهادار تهران از فروردین ماه 1369 اقدام به محاسبه و انتشار شاخص قیمت خود با نام تپیکس نمود. این شاخص، نماگر تغییرات قیمت کل بازار است و به صورت میانگین وزنی و با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌گردد:                        

 

 

 

Pit = قیمت شرکت iام در زمان t

 

 

 

 qit = تعداد سهام منتشره شرکت iام در زمان t

 

 

 

Dt = عدد پایه در زمان t که در زمان مبداء برابر pioqio∑ بوده است

 

 

 

Pio = قیمت شرکت iام در زمان مبدأ

 

 

 

 qio = تعداد سهام منتشره شرکت iام در زمان مبدأ

 

 

 

n = تعداد شرکت‌های مشمول شاخص

شاخص قیمت بورس تهران، سهام تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را در برمی‌گیرد و در صورتی‌که نماد شرکتی بسته باشد یا برای مدتی معامله نشود، قیمت آخرین معامله آن در شاخص لحاظ می‌گردد. همان‌گونه که از فرمول مشخص است، تعداد سهام منتشرة شرکت‌ها، معیار وزن‌دهی در شاخص مزبور است.

 

 

 

شاخص صنایع

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع مختلفی طبقه‌بندی شده‌اند. این طبقه‌بندی بر اساس روش ISIC انجام می‌شود و در حال حاضر 35 صنعت مختلف در بورس تهران تعریف شده است. بورس تهران اقدام به محاسبه شاخص قیمت برای هر صنعت می‌کند که همگی با فرمولی مشابه شاخص کل قیمت محاسبه می‌شوند. در یک تفکیک کلی‌تر هم، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران به دو گروه صنعت و مالی تقسیم شده‌اند که گروه مالی در برگیرنده شرکت‌های صنعت واسطه‌گری‌های مالی و گروه صنعت شامل کلیه شرکت‌های بورس به جز واسطه‌گری‌های مالی است. بورس تهران به محاسبه شاخص قیمت برای این دو گروه کلی نیز می‌پردازد که با نام شاخص مالی و شاخص صنعت محاسبه و منتشر می‌شوند و هر دو در طراحی، محاسبه و تعدیل از معیارهای شاخص کل قیمت پیروی می‌کنند.

 


 

شاخص بورس( قیمت و بازده نقدی)

 

شاخص قیمت و بازده نقدی یا همان شاخص بازده کل با نماد TEDPIX از فروردین 1377 در بورس تهران محاسبه و منتشر شده است. تغییرات این شاخص نشانگر بازده کل بورس است و از تغییرات قیمت و بازده نقدی پرداختی، متأثر می‌شود. این شاخص کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را در بردارد و شیوه وزن‌دهی و محاسبه آن همانند شاخص کل قیمت (TEPIX) است و تنها تفاوت میان آن  دو در شیوه تعدیل آن‌ها است. شاخص قیمت و بازده نقدی علاوه بر موارد تعدیل شاخص قیمت در صورت پرداخت سودنقدی نیز تعدیل می‌شود.

 


 

شاخص بازده(سود) نقدی

شاخص بازده نقدی که با نماد TEDIX منتشر می‌شود، بیانگر سطح عمومی بازده نقدی پرداختی شرکت‌ها است و مقدار آن از تقسیم پایه شاخص کل قیمت(TEPIX) بر پایه شاخص بورس( قیمت و بازده نقدی)(TEDPIX)، به دست می‌آید.

 

[+] نوشته شده توسط ستار در سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:نحوه محاسبه , شاخص , محاسبه شاخص ,, در ساعت 20:14 | |

درباره وبلاگ

بزودی سایت گروه سهامداران راه اندازی خواهد شد .
آرشيو
تير 1390
خرداد 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
ستار
لينكستان
اعلام خرید و فروش سهم بورسی
عکس ادم خورها
---چت انلاین"دانلود رایگان---
تحلیل بورس ایران
سبدگردانی گروه تحلیل بورس
گروه تحلیل بورس
بورس اوراق بهادار
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گزارش و بررسی و تحلیل سهام بورس اوراق بهادار ایران و آدرس tahlilebourse.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

بورس باز برتر (سبد سهام )
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , tahlilebourse.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com